Hur orkar man?

En fråga som har diskuterats ganska mycket bland mina vänner den senaste tiden är hur länge man orkar ta skit från andra utan att säga något. Jag och min vän I brukar diskutera ganska flitigt om detta ämne. Både jag och I är uppfostrade med att man ska behandla andra som man vill bli behandlad själv. Detta är ju en självklarhet kan man tycka. Men jag har snart levt i 25 år och jag har fått bevis på att många människor inte har en aning om vad det här betyder överhuvudtaget. Har folk blivit så självupptagna att de struntar i att ens fråga hur det är med personen i fråga som de pratar med? Sårar folk varandra för att skydda sig själva? Sen när blev det okej att få någon annan att gråta och sen bara skratta bort det och låtsas som att ingenting har hänt? Hur kan man bara vakna upp en morgon och säga; nej jag tycker inte om dig längre, när allt var hur bra som helst dagen innan. Jag känner rent spontant; Vad är det egentligen som händer runtomkring en? Njuter en del människor av att såra varandra? Nu tänker inte jag framställa mig själv som Guds bästa barn... Jag vet att jag har sårat människor runtomkring mig, men jag har alltid bett om ursäkt. Sen är det upp till personen i fråga att bestämma om min ursäkt godtas. Men de gångerna som man har gjort en person besviken har varit ett rent helvete och jag har mått riktigt dåligt. Tydligen saknar en del människor empati och det har jag fått tagit del av många gånger. Jag har bitit ihop och aldrig kastat in handduken. Men en del klarar inte av det, de ger upp istället. Folk skriver elaka saker till varandra och folk ger sig på andra människor både psykiskt och fysiskt. I mina ögon är dessa människor inte värda någonting. Skulle jag få reda på att någon av mina vänner sysslade med något dylikt skulle jag be han/hon att dra dit pepparn växer. Alla människor är unika och det är okej att vara speciell. Hur skulle världen se ut om alla betedde sig likadant? Booooring! Kom ihåg: Du är vacker som du är, skulle någon säga att du är ful beror det på att personen är avundsjuk. Ord kan dock göra förbannat ont, speciellt om de kommer från någon som du tycker om:" Du är så förbannat kär i mig så det är synd om dig" " jag vill inte höra vad du har gjort idag, för jag bryr mig inte"


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback